Talige leeromgeving

Onze meertalige maatschappij zorgt maakt dat wij als school ook kiezen om hierin te voorzien. Meertalig onderwijs kan voor betere participatie en een groter welzijn van onze leerlingen zorgen. Het doel is dat elke leerling de best mogelijke ondersteuning krijgt voor de eigen taalontwikkeling met speciale aandacht voor de moedertaal. De moedertaal is immers belangrijk voor het kunnen uitdrukken van emoties en het uiten van affectieve verbindingen. Als leerlingen zich thuis voelen, lekker in hun vel zitten, dan verloopt het leren soepeler.

‘De thústaal fan de measte bern by ús op skoalle is Frysk. Dêrom is it fan belang dat wy each ha foar it Frysk. It goed ûntwikkeljen fan dyn ‘earste ’ taal is nedich om in twadde of sels tredde taal ek goed te ûntwikkeljen. Hjir lizze de trije doeldomeinen fan Biesta oan de grûnslach (kwalifikaasje, sosjalisaasje en subjectifikaasje).’ 

‘ ‘t Holdersnêst is in sertifisearre trijetalige skoalle. Dit betsjut dat der yn groep 1 oant en mei 8 yn it Nederlânsk, Frysk & Ingelsk ûnderwiis jûn wurdt. De reden dat wy in trijetalige skoalle binne, is dat in trijetalige skoalle optimaal gebrûk makket fan de taalgefoelige leeftyd wêr bern talen hast as fanselssprekkend leare. It taalsintrum wurdt ekstra aktivearre wêrtroch it Nederlânsk der net ûnder te lijen hat. Sterker noch; it wurdt der sels better fan. Út ûndersyk docht bliken dat bern dy’t op jonge leeftyd yn'e kunde komme mei in frjemde taal, op lettere leeftyd ek makliker oare frjemde talen leare. Wy wolle de bern goed tariede op de maatskippij. Dizze maatskippij ûntjout him op in ynternasjonale wize en dêrfoar is it in foardiel wannear 't bern harren uterje kinne yn ferskate talen.’

Om bovenstaande reden werken wij op ‘t Holdersnêst volgens het concept van de drietalige school. De drietalige school onderscheidt zich door kwalitatief goed drietalig onderwijs (Nederlands, Fries en Engels) in een meertalige context. Dit betekent dat de meertaligheid van alle kinderen wordt gewaardeerd, gestimuleerd én benut. Een drietalige school werkt gericht aan de taalontwikkeling van het Nederlands, Fries en Engels. Drietalige scholen bieden de drie talen aan als vak en als voer- en instructietaal bij andere vakken en activiteiten. Dit principe verwoorden we als CLIL: Content and Language Integrated Learning. Als drietalige school creëren wij hiermee waardevolle kansen op het gebied van taalontwikkeling voor onze leerlingen. Daarnaast werken wij met het zogenoemde ‘Taaldorp’ waarbij we authentieke situaties creëren waarin de geleerde talen op een natuurlijke wijze ingezet worden.

In the context of multilingualism, we participate in internationalization projects. We offer the students ways to use English in authentic situations for example by using MySchoolsNetwork. This is a safe, online environment where students can connect with others and where English is the main language of communication. 

Door deze internationaliseringsprojecten wordt ook de bewustwording van de eigen identiteit ontwikkeld en willen wij de horizon van onze leerlingen verbreden. Dit heeft een directe verbinding met onze missie: vanuit uniek talent bouwen aan ambities van onze leerlingen!